Filmanalyse af “Wolfgang”
Præsentation
Titel: Wolfgang
Premiereår: 1997
Instruktør: Anders Thomas Jensen
Filmselskab: M & M Productions A/S
Tid og sted
Nutid
Skiftende locations: Bag kulissen → koncertsal → bag kulissen → taget → bag kulissen → koncertsalen
Middelklasse
Realistisk univers
Handling
Werner er dirigent for et større orkester, hvor musikerne Arne og Gert er med. Gert er gået op i tårnet fordi han nægter at spille tuba. I tårnet udspiller sig en længere seance hvor Werner indrømmer at han aldrig har ville være dirigent, Gert at han aldrig har haft lyst til at spille tuba og at ingen af disse har haft en kæreste. Werners mor (som kalder Werner for Wolfgang) bryder to gange ind i Werner og Gerts samtale for at gøre opmærksom på, at de må komme ned fordi koncerten skal i gang. Overfor den dominerende moder er Werner underdanig og eftergivende, men når hun ikke er til stede er han akkurat som hende, blot overfor sine med-musikere.
Moderen får, gennem psykisk terror, presset Werner, Arne og Gert ned i koncertsalen på trods af indrømmelserne i tårnet om deres manglende ønsker om at være musikere. Netop som koncerten skal starte sidder moderen livløs i salen. Werner konstaterer at hun er død, ser vældig lettet ud og siger at han ikke vil spille koncerten, selvom de andre i orkestret står klar.
På vej ud, glad og befriet går yderdøren op, ind kommer en flok ældre mennesker med rollator, Werner ser pludselig meget nedtrykt ud og udbryder “mormor”. Her slutter filmen.
Plot: Kortfilmen handler om, at alle gør hvad andre vil have de skal gøre, ikke hvad de selv har lyst til;
- Werner vil ikke være dirigent, men er det. Gert vil ikke spille tuba, men gør det. Arne vil have jakke på men må ikke.
Story: moderbindingskonflikt
Karakterer
Mor: Bestemmende, manipulerende, egoistisk.
Werner: Underdanig overfor moderen, ligesom moderen overfor andre, når hun ikke er til stede. Har muligvis haft en kæreste, som moderen skræmte væk.
Arne: Underdanig overfor Werners mor. Underlagt Werner, dog lidt modstridig.
Gert: Underdanig overfor Werners mor, negativt selvbillede, men bevidst om hvad han vil, selvom han ikke forfølger det. Har ikke haft en kæreste.
Konflikt
Kortfilmen handler om, at alle gør hvad andre vil have de skal gøre, ikke hvad de selv har lyst til.
Filmiske virkemidler
Ydre komposition
Indstillingerne, scener og sekvenser er alle korte.
Indre komposition
Åben slutning.
Spænding og fremdrift skabes i karakterernes fortsatte rolleskift → karaktererne er skiftevis dominerende og underdanig og for hver gang bliver karaktertrækkene mere udtalt.
Fortæller
Det er en førstepersonsfortæller og det er Werners ydre synsvinkel, vi følger. Bedre indsigt i ham som person.
Fotografering
Ofte kun én person i billedet, sjældent flere. Det øger fokus på personernes mimik og gestik. Meget mørke farver gennem hele filmen. Dog i kontrast til moderens kjole, som er en meget karakteristisk rød farve. Meget stillkamera. Lyset øger fokus yderligere på de enkeltpersoner, der dominerer billedet.
Klipning
Klippes ofte. Øger fokus på de enkelte personer, som øjeblikket omhandler.
Lyd
Skiftevis stilhed og klassisk musik. Også lyd fra biler kan høre indimellem. Understøtter stemningen i øjeblikket. Moderen har kun én vej, som hun anser for den rigtige og forventer at blive lyttet til. Det understreger stilheden.
Symboler
Tårnet kan ses som et symbol på deres filosoferen over livet.
Moderens røde kjole et tegn på djævelskab.
Koncertsalen går de ned i fra tårnet, altså symboliserer det “undergrunden”/”afgrunden” for musikerne.
Arnes jakke og den klassiske musik symboliserer den tradition, som de slavisk følger.
Tema
Stilstand. Som beskrevet, følger ingen af personerne deres egne håb og drømme, til trods for at de er bevidste om disse.
Præmis
Budskabet er “følg din livsbane”.
kæft det er lort
SvarSletdet er ik mig lul
SletFUCKING REKT
SvarSlet